poniedziałek, 8 lutego 2010

Jak wygląda pozycjonowanie i ile kosztuje?





 
Każdy z przedsiębiorców zainteresowany marketingiem internetowym, zadaje mi pytanie – „Jak wygląda pozycjonowanie i ile to kosztuje?”. Strasznie trudno odpowiedzieć wyczerpująco i krótko zarazem. Postaram się wymienić poniżej najistotniejsze aspekty tego procesu.

Na początek krótka definicja pozycjonowania:
„Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search engine optimization - SEO; zwana także pozycjonowaniem, ang. Web Positioning) - działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.”
zródło: wiki

A w wynikach wyszukiwania - o których mowa powyżej – znajdują się także boksy (linki) sponsorowane, stąd niektórzy mylą pozycjonowanie z płatną reklamą internetową, która jest czymś zupełnie innym, nie mającym w zasadzie nic wspólnego z pozycjonowaniem.

Najpierw o tych wynikach podstawowych, na które wpływ ma pozycjonowanie.

Struktura strony.

Budowa strony www jest bardzo ważna. Musi ona spełniać podstawowe zasady konstruowania stron i być przyjazna robotom wyszukiwarek.

Robot internetowy - używany przez wyszukiwarki - wchodzi na naszą stronę www (na każdą podstronę) ocenia jej zawartość i indeksuje w swoich spisach. Robot odwiedza naszą stronę cyklicznie, raz na tydzień; raz w miesiącu; raz na 10 dni, zależy to od tego, jak często zmieniamy treść. Czym jest ona atrakcyjniejsza (niepowtarzalna), bardziej aktualna (z aktualną datą) i przede wszystkim dobrze podlinkowana wewnętrznie tym częściej robot będzie naszą stronę odwiedzał. Co nie przekłada się jeszcze na jej wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Za odpowiednią strukturę i kod źródłowy strony odpowiedzialni są programiści webowi.

Optymalizacja strony.

Tutaj chodzi o jej treść. Musi ona być tak skonstruowana, aby zaciekawić nie tylko osoby ją odwiedzające, ale również roboty wyszukiwarek. I w tym miejscu zbliżamy się do pojęcia słów kluczowych (fraz), które są wpisywane przez nas do wyszukiwarek w celu znalezienia oczekiwanej przez nas informacji.

Aby wyszukiwarka pokazywała naszą stronę wg określonej frazy, musimy tą właśnie frazę umieścić w treści naszej strony www. A jeśli jest ona bardzo ważna, to możemy nawet stworzyć pod tą frazę osobną podstronę; nadać tytuł używając tej frazy i uzupełnić treścią gdzie 3-4 razy max. ta fraza wystąpi (wziąłem pod uwagę 3-4 akapity, po 2-3 zdania każdy). Pamiętajmy, aby nie przesadzić z ilością tych słów kluczowych, bo wyszukiwarka uzna ją za próbę spamu i w najlepszym przypadku nie weźmie tej podstrony pod uwagę.

I nie jest wszystko, aby nasza strona zaczęła się wyświetlać w wynikach wyszukiwania (choćby w pierwszej trzydziestce, jeśli fraza jest w miarę popularna).

Rada warta co najmniej tysiące złotych:

Budujmy naszą stronę dla klientów oraz pod wyszukiwarki. Ciężko to czasem połączyć, ale efekty często przekraczają nasze oczekiwania.

Linki wewnętrzne.

Wzajemne linkowanie się podstron jest bardzo ważne. Czyli to jak wyglądają odnośniki (linki) jednej podstrony do innej. Najlepiej, aby zawierały one w sobie wybrane wcześniej słowa kluczowe. Dzięki temu roboty wyszukiwarek będą wiedziały, że dana fraza znajdować się będzie na podstronie, do której prowadzi link. W tym miejscu zaczynamy wskazywać robotom wyszukiwarek, co znajduje się na naszych podstronach i na co mają zwrócić szczególną uwagę. Wg zawartych w odnośnikach frazach podstrony te będą pozycjonowane.

Linki zewnętrzne.

Ta sama zasada jak powyżej, z tym że linki do naszych podstron tym razem nie znajdują się na u nas, tylko na podstronach stron zewnętrznych.

Mechanizmy przyspieszające pozycjonowanie.

Google dla Webmasterów. Panel udostępniony po, to aby pomóc webmasterom w ... pozycjonowaniu :). M.in.:
  • pokazują się tam wskaźniki aktywności googlebota (tak się nazywa robot wyszukiwarki Google);
  • można za pośrednictwem panelu przekazać bezpośrednio do „jądra wyszukiwarki” mapę strony (czyli zestaw linków do każdej naszej podstrony);
  • można sprawdzić ile z zaproponowanych linków znajduje się obecnie w indeksie;
  • można sprawdzić wg jakich fraz nasza strona jest wyświetlana na listach;
  • można sprawdzić wg jakich fraz nasza strona jest „klikana”;
  • oraz można zobaczyć pozycję naszej strony wg tych fraz z maksymalnym 7-dniowym opóźnieniem.
Powyższe informacje dla podczas procesu pozycjonowania są bezcenne.

Narzędzie monitorujące pozycje.

Oprócz Panelu dla Webmastera udostępnionego przez Google, mamy w internecie sporo stron (aplikacji), które za nas mogą monitorować pozycję wg żądanych słów kluczowych. Np. raz na 2 dni sprawdzają pozycję wg wpisanej wcześniej frazy i zapamiętują wyniki w historii.

Są to narzędzia niezbędne dla pozycjonerów. Jeśli ktoś zleca pozycjonowanie na zewnątrz, to polecam zawrzeć w umowie z Webmasterem wykupienie usługi oraz udostępnienie wyników online do wglądu (login i hasło).

Koszty.

Najcenniejszy jest czas. Pozycjonowanie nie trwa krótko, więc zaleca się, aby rozpocząć je w miarę wcześnie, czyli w momencie projektowania strony www.

Małe firmy zazwyczaj są droższe, ale bardziej przykładają się do pracy, ponieważ nie mają dziesiątków klientów. Duże firmy za to mają mniej czasu, ale ceny dużo niższe, co nie zawsze przekłada się na dobre pozycjonowanie. Mimo to żadnej z tych dwóch opcji nie polecam, pewnie dlatego, że sam zawsze robię to we własnym zakresie. :) Ale zdaję sobie doskonale sprawę z jakości wykonywanych obecnie usług. Dużo firm oferuje np. pozycjonowanie bez ingerencji w strukturę i treść strony pozycjonowanej, co jest olbrzymim błędem. Aby nawiązać bardzo bliską współpracę z jakąś firmą, to trzeba jej za fullservice dużo zapłacić. I w tym momencie lepiej jest zatrudnić na stałe specjalistę lub zlecić to na zewnątrz zaufanemu ekspertowi.

Proszę pamiętać, że każdy podmiot, jakikolwiek to będzie, czy firma, czy ekspert, musi mieć czym się pochwalić. Proszę także zadbać o poprawną umowę niefaworyzującą zleceniobiorcy.

Koszty prawdziwego pozycjonowania zaczynają się od kilkuset złotych wzwyż miesięcznie.

Boksy, linki sponsorowane.

I jeszcze kilka słów na temat boksów (linków sponsorowanych). Jest to reklama reagująca również na słowa kluczowe. Z tym, że to nie dotyczy pozycjonowania tylko kampanii reklamowej AdWords Google. Taką kampanię tworzymy w specjalnym do tego przygotowanym panelu. Wybieramy zasięg kampanii np. nasze województwo, dobieramy frazy wg których pojawiać się ma nasz reklama. Tworzymy treść reklamową (boks) składającą się z 3 krótkich wierszy oraz linka, dobieramy budżet do każdej frazy, ogólny oraz dzienny, następnie wpłacamy na konto Google odpowiednie środki i możemy startować z jej emisją.

W tym przypadku nie płaci się za wyświetlanie, ale za kliknięcie w reklamę., tzw. CPC – cost per clic. Koszt za kliknięcie uzależniony jest od reklam konkurencyjnych na daną frazę. Czym większa konkurencja tym drożej. A jeśli chcemy, istotnie podnieść skuteczność kampanii, to musimy licytować pierwsze 3 miejsca.

Wyniki kampanii – np. jej skuteczność - pokazywane są także w panelu. Zleceniodawca i w tym przypadku może otrzymać do niego dostęp.

Koszt prowadzenie zaczyna się od kilkudziesięciu złoty miesięcznie. Bardziej dokładnie AdWords opiszę w innym poscie.

W powyższej publikacji zawarłem ogólne informacje dotyczące pozycjonowania oraz linków sponsorowanych. Zrobiłem, to po to, aby przedstawić ogólny zarys mechanizmu oraz wyjaśnić moim czytelnikom różnice pomiędzy pozycjonowaniem, a reklamą płatną (boksy). Publikacja ta nie zawiera wielu bardzo ważnych wątków, ponieważ ma stanowić tylko syntezę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz