środa, 23 września 2009

Podstawowe wskaźniki Google Analytics








Wielu moich klientów i przyjaciół zaczynających przygodę z e-biznesem, zadaje mi pytania: „Na co mam szczególnie zwracać uwagę w Analytics?”, „Jakie są najważniejsze wskaźniki tych statystyk?”, „Od czego mam zacząć monitorowanie?”, poniżej znajdują się odpowiedzi.


Po prawidłowym zainstalowaniu statystyk na każdej podstronie, skrypt Analytics zaczyna zbierać dane o odwiedzinach. Od tego momentu każde wejście na stronę jest zliczane, monitorowane i kategoryzowane. Innymi słowy: almanach aktywności osób odwiedzających naszą stronę zaczyna się zapełniać treścią.


Jak często sprawdzać statystyki?

Najlepiej sprawdzać je codziennie. Ja na przykład sprawdzam statystyki codziennie za poprzedni dzień wszystkich moich stron, tzn. logując się we wtorek sprawdzam wyniki tylko z poniedziałku. Oczywiście możemy przeglądać statystyki w dowolnym przedziale czasowym, ale jeśli chcemy na bieżąco sprawdzać odwiedzalność, to polecam na początku każdego dnia lub w wolnej chwili sprawdzić statystyki za poprzedni dzień. Jeśli nie mamy czasu lub z innych przyczyn nie obserwujemy statystyk, to polecam robić to chociaż raz w tygodniu, z tym że proponuję przeglądać wyniki za ostatni tydzień lub okres od momentu ostatniego sprawdzenia do wczoraj. Dlaczego nie do dzisiaj? Ponieważ kompletne statystyki za dzisiejszy dzień zaczną się wyświetlać dopiero jutro. Stąd nie warto sugerować się żadnymi wynikami, które prezentują nam dzień dzisiejszy.

Co mamy na początek?

Po zalogowaniu się do statystyk pokazuje się nam pulpit nawigacyjny. Z jego lewej strony jest menu, u góry oś czasu, a pod nią panel z ogólnymi wynikami. Panel składa się z części stałej oraz modułów wyświetlających dane wg różnych kategorii – można je usuwać, dodawać inne, przemieszczać.

Wykorzystanie witryny.

Tutaj prezentowane są najważniejsze dane zawężone do określonego przez nas przedziału czasowego.



Odwiedziny – ilość odwiedzin w zadanym przedziale czasowym.

Odsłony stron – nasza strona internetowa składa się z podstron, a każde przejście z jednej podstrony na drugą, jest też zliczane. Więc jeśli nasz gość odwiedzi stronę główną, potem sprawdzi podstronę z ofertą, a następnie przejdzie na podstronę z kontaktem i po chwili opuści naszą stronę, tzn. że odwiedził 3 podstrony (wygenerował 3 odsłony naszych podstron). Zliczane są wszystkie odsłony, każdego gościa i ze sobą sumowane. Innymi słowy: ten wskaźnik mówi nam ile łącznie odsłon wygenerowali wszyscy razem odwiedzający. Uwaga, jeśli nasz gość wejdzie na stronę główną, następnie na podstronę usługi, a potem znów wróci na stronę główną, to system naliczy 3 odsłony. Podsumowując, dostajemy ogólny obraz aktywności wszystkich odwiedzających, który bez zestawienia z innymi wskaźnikami sam w sobie za wiele nam nie mówi.

Strony/odwiedziny – jest to informacja mówiąca nam ile średnio odsłon przypada na jedną wizytę w danym przedziale czasowym. Generalnie czym więcej goście generują odsłon tym lepiej, ale pamiętajmy, że mogą generować określoną ilość odsłon ponieważ nie mogą znaleźć tego czego szukają. Dlatego ważne jest, aby przed analizą połączyć ten wynik z innymi wskaźnikami.

Współczynnik odrzuceń – procent wizyt, które skończyły się na pierwszej odsłonie, tzn. że zaraz po wejściu na obojętnie jaką podstronę naszej strony www (na stronę główną lub inną podstronę), gość ją opuścił. Pamiętajmy, że pierwszą podstroną na jaką wejdzie internauta nie musi być wcale strona główna. Wyszukiwarki indeksują także nasze podstrony i to one mogą generować wejścia na stronę, tak jak np. linki do podstron umieszczone w treści maila mogą kierować ruch na podstronę inną niż główna, z której następnie odbywa się wyjście (zamknięcie okna wyszukiwarki z naszą stroną lub przejścia na inną, ale nie za pośrednictwem linków czy banerów umieszczonych na naszej stronie).

Wejście i natychmiastowe wyjście z naszej strony może oznaczać, że internauta nie znalazł tego czego szukał. Powody tego mogą być różne np. to czego szukał jest trudno zauważalne lub niedostępne. Przyczyną m.in. może być też zły przekaz na stronie www czy jej nieodpowiednia budowa, nie mówiąc już o złej reklamie wskazującej na naszą stronę.
"(...) Wskaźnik odrzuceń to miernik jakości odwiedzin. Wysoka wartość zazwyczaj oznacza, że strony wejściowe (docelowe) witryny nie są przez użytkowników uważane za trafne. Można zminimalizować wskaźnik odrzuceń, dostosowując strony docelowe do wyświetlanych reklam i słów kluczowych. Strony docelowe powinny zawierać informacje i usługi oferowane w reklamie. (...)"
Średni czas spędzony w witrynie – jest to wskaźnik zliczający średnią ze wszystkich wizyt w zadanym okresie czasu. Czym dłużej na naszej stronie przebywają goście tym lepiej, ponieważ zazwyczaj oznacza to, że znaleźli to czego szukali. Prawie wcale nie zdarza się, że goście przebywają na stronie długo, tylko dlatego że pieczołowicie ją przeszukują. Generalnie jeśli informacja jest nieosiągalna dla nas i nie można jej znaleźć, to długo jej nie szukamy, ale dość szybko wychodzimy ze strony. O takim zachowaniu gości mogą poinformować nas dwa wskaźniki: dużo odsłon i krótki czas trwania wizyty oraz oczywiście sam w sobie wskaźnik odrzuceń. Lub niewiele odsłon i niewielki czas trwania wizyty.

% nowych odwiedzin – wskaźnik informujący nas jaka cześć z ogólnej liczny gości, to osoby, które pierwszy raz odwiedziły naszą stronę. Pewne jest, że jeśli ten wskaźnik jest zbyt wysoki i nasze odwiedziny generują w zdecydowanej większości osoby wchodzące na naszą stronę pierwszy raz, to trzeba się zastanowić dlaczego goście, którzy już wcześniej odwiedzili naszą stronę na nią nie wracają? Zazwyczaj, to także oznacza, że nie znaleźli tego czego szukali lub coś im się na naszej stronie nie spodobało.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz