wtorek, 29 grudnia 2009

Salon sprzedaży Twojej firmy w każdym mieście na Świecie








.. to nic innego jak firmowa strona internetowa nie służąca tylko jako wizytówka, ale pełniąca funkcje dodatkowego elementu sprzedażowego. Wyobraź sobie teraz, że masz salony sprzedaży w każdym mieście w Polsce, nie trudno sobie wyobrazić z jakimi kosztami się to wiąże: wynajem lub zakup lokalu, wynagrodzenie pracowników, wyposażenie, comiesięczne opłaty, lokalna reklama dla każdego salonu. Firmowa strona internetowa potrafi zastąpić rozbudowane struktury firmy odpowiedzialne za sprzedaż oraz ograniczyć większość kosztów, a sporą ich część wyeliminować.

Trzyosobowa firma działająca na rynku ogólnopolskim czy nawet światowym, to nie mit. Takich firm jest coraz więcej. Rezygnuje się z tradycyjnego, bardzo kosztownego modelu inwestowania w filie rozproszone po całym rynku, na rzecz jednego centrum ewentualnie z niewielką reprezentacją w postaci kilku przedstawicieli w terenie, choć przedstawicielstwo bez problemu za mniejsze pieniądze można zlecić podwykonawcom, tak jak robi to każdy z nas przedsiębiorców w przypadku np. zewnętrznej księgowości.

Rozbudowane działy sprzedaży i zatrudnianie dużej ilości handlowców, to już praktycznie historia. Mało która duża firma zatrudnia u siebie szeregowych przedstawicieli, nie mówiąc o prowadzeniu salonów przez firmy zewnętrzne. Za to małe firmy zamiast generować koszty związane z zatrudnianiem nowych handlowców - którzy skupiają się na poszerzaniu list potencjalnych klientów, zamiast de facto generować większą sprzedaż - inwestują w rozbudowane struktury sprzedaży wirtualnej.

Na początku zaczyna się od określenia celów, które ma spełniać strona internetowa. Cele te muszą wynikać z wcześniej przyjętej strategii czy filozofii funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa. Gdy już wiemy jakie zadania stoją przed naszą stroną, musimy przygotować jej schemat oraz zawartość (content), od informacji o firmie po opis każdej oferty, zdjęcia, prezentacje, itd. Jeśli strona ma być dodatkowym kanałem sprzedażowym niezbędna będzie pomoc marketingowca lub project managera firmy wykonującej dla nas stronę internetową.

Zakładając, że strona internetowa musi zostać wypozycjonowana, to przed realizacją zlecenia firma zewnętrzna czy etatowy pracownik musi strukturę kodu, generowanie linków, itd. odpowiednio zaprojektować. Lepiej jak tworzenie strony oraz jej późniejsze pozycjonowanie wykonuje ta sama firma czy ten sam zespół pracowników. Tworzenie strony i jej pozycjonowanie jest ze sobą mocno połączone. Bo prawie zawsze osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie będzie musiała dokonywać odpowiednich korekt kodu strony, większych lub mniejszych w zależności od sposobu kodowania programisty. Często się zdarza tak, że strona wygląda pięknie, kolorystyka i zdjęcia są dobrze wkomponowane, podstrony nie są zbyt ciężkie i szybko się lądują, a kod strony nie nadaje się do pozycjonowania lub co najgorsze został bardzo prymitywnie napisany.

Jak już posiadasz odpowiednią witrynę w internecie, spełniającą kryteria potencjalnych klientów, zatroszcz się o obsługę klienta internetowego. Staraj się jak tylko jest to możliwe, odpowiadać od razu na zapytania mailowe (pamiętaj, że firm z podobnymi ofertami do Twoich jest w Internecie dużo). Bądź kompetentny(-na), udzielaj wyczerpujących i w miarę krótkich informacji. Proponuj między jednym, a drugim swoim produktem. Używaj języka korzyści. Wyróżniaj się. Pamiętaj o wartościach dodanych. I przede wszystkim wsłuchaj się w klienta i jego potrzeby, jesteś przecież po to, aby je zaspokoić, a nie cokolwiek sprzedać.

Dostosowywanie strony do oczekiwań klientów i pozycjonowania nigdy się nie kończy i trwa tak długo jak istnieć będzie Twoja firma. Pozycjonowanie to nie jest krótki proces, na pierwsze efekty trzeba czekać od kilku do kilkunastu tygodni w zależności od tego jak umiejscowiła się w indeksach wyszukiwarek konkurencja.

Wracając do sprzedaży należy pamiętać także o standardowych elementach, które musi posiadać każda firma:
  • logo i kolorystyka;
  • księga standardów;
  • firmowy papier;
  • szablon z podpisem w e-mailu;
  • wizytówki,
  • materiały promocyjne: broszury i/lub katalogi ofertowe i/lub ulotki także w wersji cyfrowej.
Strona internetowa musi być spójna z pozostałymi materiałami. A na materiałach reklamowo-promocyjnych musi zawsze widnieć adres internetowy Twojej strony. Nawet jak piszesz posta na jakimkolwiek forum, wstaw za swoim podpisem link do strony firmowej.

Co to jest strona prosprzedażowa?

Jest to strona internetowa spełniająca kryteria sprzedażowe, czyli taka, która ma istotny wpływ na sprzedaż. Strona jest odpowiednio skonstruowana pod kątem nawigacji, katalogów ofert, tekstów promocyjnych. Każda z ofert jest odpowiednio opisana pod każdym względem oraz zawiera elementy „szybkiego kontaktu”, indentyfikacyjne np. nr oferty, opcje np. dodaj do schowka lub koszyka, drukuj, generuj PDF. Zazwyczaj strona ma też podłączony system składania zamówień i/lub płatności online.

Jak promować stronę firmową w Internecie?


Oprócz wspomnianego już pozycjonowania Twojej strony z ofertami promować możemy także:
  • na serwisach społecznościowych (np. w ‘informacji o mnie’ umieść domenę internetową, to samo rób w wysyłanych do kogoś wiadomościach);
  • na blogach tematycznych i nie tylko, na swoich i czyichś. Masz coś ważnego do opisania lub skomentowania i chcesz to robić regularnie? Załóż bloga tematycznego lub firmowego i podziel się ze wszystkimi swoimi opiniami.
  • w korespondencji okazjonalnej (życzenia);
  • budując własną bezę potencjalnych klientów i wysyłaniu im oczekiwanych przez nich wiadomości czy newsów (np. po przez newsletter lub zapytanie dotyczące współpracy);
  • w publikacjach i reklamach internetowych (oraz prasowych, radiowych i telewizyjnych).
Ile kosztuje założenie i funkcjonowanie salonów firmy w każdym mieście na Świecie?
  • Stworzenie strony internetowej z odpowiednim systemem zarządzania ofertami oraz innym contentem, to koszt od 2500 zł netto.
  • Podpięcie do strony sklepu i jego wdrożenie, to min. 2000 zł netto.
  • Miesięczny koszt pozycjonowania zaczyna się od 50 - 200 zł netto w zależności od zakresu usług.
  • Hosting i konta pocztowe, to roczny koszt ok. 200 - 300 zł netto.
  • Często się też zdarza, że firma pozycjonująca dostaje jakiś procent od sprzedaży w Internecie, jeśli to ona prowadzi serwis praktycznie w 100% na zlecenie firmy X. W takim wypadku stworzenie witryny może być nawet po stronie zleceniobiorcy, który oczywiście wliczy koszt stworzenia do prowizji od sprzedaży internetowej.
  • Przy bliższej współpracy i zleceniu jednej firmie całości usług związanych z wirtualną sprzedażą, jest spora szansa, że część usług, które nie wymagają dużego nakładu pracy od programistów, realizowane będą za przysłowiowego grosza. 
Zawsze musimy posiadać jakąś strategię i/lub plan działania. Jeśli są jakieś niejasności lub posiadamy nieprecyzyjną wiedzę, to polecam skontaktować się ze specjalistą, który po zapoznaniu się z Twoimi planami zaproponuje właściwe rozwiązania, wskaże najbardziej ryzykowne jego założenia czy pomoże wybrać tanich, ale sprawdzonych podwykonawców.

Powodzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz